Учнівське самоврядування
УЧНІВСЬКЕ САМОВРЯДУВАННЯ
«Якщо ви мислите на рік уперед – сійте зерна,
Якщо ви мислите на десять років уперед – садіть дерева,
Якщо ви мислите на сто років уперед – виховуйте Людину».
Робота учнівського самоврядування є важливим компонентом виховної системи Дорошівського ліцею, що сприяє розвитку лідерських якостей, ініціативності, відповідальності, навичок командної роботи. Через участь у проєктах і заходах, організованих шкільним парламентом, учні здобувають уміння вчитися впродовж життя, формують ціннісне ставлення до себе, суспільства, культури та праці. Учнівське самоврядування – це один з провідних напрямків для самореалізації кожного учня, орієнтований на розвиток лідерських якостей, становлення громадянської та патріотичної позиції та пропаганди загальнолюдських цінностей. На чолі учнівського самоврядування стоїть Президент (Ботнар Дар’я). Вона скеровує актив дітей рухатися в заданому правильному напрямку. Співпраця учнів та педагогів спрямована для досягнення згуртованості усіх учасників освітнього процесу. Ключовою роллю в НУШ є роль діяльності учнівського самоврядування.
Виховувати громадянина України, патріота своєї держави, захисника територіальної цілісності – це основна мета роботи Дорошівського ліцею. Для реалізації якої адміністрація закладу прикладає максимум зусиль. Ініціатива, яка виходить від активу учнівського самоврядування, має важливу роль у розвитку та напрямку внутрішньої системи забезпечення якості освіти. Коли учні розуміють, що їхня думка важлива, що вона враховується при прийнятті ключових рішень у ліцеїі, тоді і їхня робота набуває іншого забарвлення. https://www.facebook.com/share/p/1665X6EQVX/
Упродовж 2024 року учнівське самоврядування здійснювало свою роботу через роботу шкільного парламенту учнівської самоврядної організації «Школи класних ініціативних друзів» (ШКІД). Таким чином, ми розглядаємо учнівське самоврядування як цілісну систему, яка систематично функціонує, покращуючи роботу закладу освіти та мотивує до дій учнів середнього та молодшого віку.
Учнівський парламент є постійно діючим органом шкільного самоврядування учнів. Члени учнівського парламенту представляють інтереси учнівської громадськості і здійснюють тісний взаємозв'язок з педагогічною та батьківською громадськістю, беруть участь у плануванні організації шкільного життя та входять до складу Молодіжної ради Дорошівської ТГ.
НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ
Наразі виховання дітей в Україні здійснюється в умовах воєнного стану, що суттєво підвищує роль національно-патріотичного виховання. Протягом І семестру 2024/2025 навчального року в ліцеї приділялася активна увага національно-патріотичному вихованню. Основна мета заходів полягала у формуванні в учнів патріотичних почуттів, національної свідомості, гордості за свою країну та її героїв, розвитку активної громадянської позиції.
Відповідно до Листа МОН України від 23.08.2024 №1/15281-24 «Про організацію 2024/2025 навчального року в закладах загальної середньої освіти» 02 вересня у закладі було проведено Перші уроки для учнів 1-11 класів на тему: «Vincit qui meminit (Перемагає той, хто пам’ятає)».
Упродовж семестру відзначалися державні свята, проводилися тижні національно-патріотичного виховання, присвячені історичним подіям і ювілейним датам, а також вшануванню пам'яті полеглих героїв за свободу і незалежність України. У рамках таких заходів учні дізналися про подвиги українських воїнів, героїв Небесної Сотні, волонтерів і громадян, які зробили значний внесок у зміцнення обороноздатності держави. Класні керівники оновили інформаційні куточки про сучасний стан становлення української державності.
До Дня партизанської слави учні 5-11 класів переглянули хронологічну презентацію «День партизанської слави в Україні. Жовта стрічка», провели інтелектуальну гру «Невідома Україна?» для учнів 5-7 класів.
29 вересня у закладі освіти вшанували пам’ять трагедії Бабиного Яру. У рамках заходів учні переглянули усний журнал «Бабин Яр: людина, влада, історія» і відвідали інтерактивну виставку «Бабин Яр: пам'ять на тлі історії». Провели загальношкільну акцію «Запали свічку пам’яті», під час якої учні та вчителі вшанували загиблих хвилиною мовчання.
Протягом семестру в усіх масових заходах використовувалася державна символіка та патріотична наочність. Щоденно о 9:00 проводилася загальнонаціональна хвилина мовчання.
Протягом жовтня 2024 року в закладі освіти проведено низку заходів, спрямованих на вшанування захисників і захисниць України, утвердження патріотичних цінностей і формування в учнів соціальних і громадянських компетентностей.
У рамках тижня військової звитяги та козацької слави, присвяченого Дню захисників і захисниць України та Дню українського козацтва «Пишаюся тобою, рідний краю» з 30 вересня по 4 жовтня пройшов ряд заходів:
- Всеукраїнський онлайн челендж «Герої з нами!»
- долучилися до акцій «Напиши лист солдату» та «Підтримай ЗСУ» (учні 5-11 кл.);
- учні 5-7 кл. виготовляли листівки та малюнки до Дня Захисника України
- пройшли тематичні класні години, приурочені до Дня українського козацтва
- у бібліотеці діяла виставка тематичної літератури
- на перервах переглядали мультфільми про козаків
- учасники гуртка " Народні ремесла" виготовляли обереги для військових ЗСУ та здійснили покладання квітів, які виготовили власноруч, до мемореалів загиблих воїнів на Алеї пам’яті.
Завершився тиждень заходом - квестом з учнями 10 класу "Як козаки куліш готували" Вокально-хореографічний гурток "Українська мрія" виступив із композицією попурі " Україна переможе". Під час випробувань діти згадували все, що знають про козаків: картини, прізвища, атрибути, українські народні пісні та танці. Виконували цікаві завдання та вчилися бути командою, щоб зібрати якомога більше продуктів для приготування кулешу.
Учні проявили себе як справжні козаки своєю витримкою, кмітливістю і, найголовніше, бажанням перемагати. Емоції зашкалювали і в учасників, і у вболівальників. Та перемогла дружба і всі учасники отримали приз! Після закінчення свята всі учасники поласували козацьким кулешем, який самі ж і приготували.
В рамках відзначення Дня Захисника та Захисниць здобувачі освіти Дорошівського ліцею мали змогу поспілкуватись з випускником нашого ліцею, військовим ЗСУ.
Діти цікавились не тільки подробицями служби, а й задавали багато питань про мрії, вподобання та улюблені шкільні предмети. З пустими руками Захисника не відпустили! Військовим освітяни передали маскувальні сітки, смаколики та подарунки.
У закладі відбувся тиждень української писемності та мови. Було проведено мовознавчий турнір, між учнями 7 і 8 класів відбулася інтелектуальна гра-батл «Мовознавчики», мовознавчий турнір «Українське слово в серці нації» з учнями 10 класу та мовознавчий гравіккон "День української писемності та мови: від найдавніших пам’яток писемності до сучасної мови" з учнями 8 - Б класу, учні 5 класу запросили на затишні посиденьки пані Осінь та пані Мову. Протягом тижня організовано музичні перерви «Я співаю українською» . 25 жовтня здобувачі освіти і педагоги долучилися до Всеукраїнського радіодиктанту національної єдності -2024.
28 жовтня, до Дня визволення України від фашистських загарбників, організовано покладання квітів до місць поховань загиблих воїнів. У шкільній бібліотеці було оформлено виставку літератури «Україна в полум’ї війни», а в
19 листопада– 1000 днів від початку повномасштабного вторгнення російської федерації в Україну.
Ця дата — не просто цифра, а символ незламності українського народу. За цей час Україна пережила безліч втрат, але також продемонструвала неймовірну стійкість і єдність. Протягом тижня у ліцеї проведено:
- Виховні години: «1000 днів незламності», “1000 слів вдячності”
- Оформлено тематично інформаційну зону «Наближаємо Перемогу»
- Раптівка "Мир у дитячих долоньках"
- Челендж «Дякуємо захисникам»
- Інформаційний меседж «Ціна свободи»
- Доєдналися до Загальнонаціональної хвилина мовчання для вшанування пам'яті загиблих унаслідок збройної агресії РФ
- Працював сінемахол: «Довга доба» Алана Бадоєва
- Активні перерви від учнівського самоврядування:
- Майстерка
- психологічні хвилинки «Техніка самодопомоги
- Інтерв'ю “Сильні люди - вільної країни”
Упродовж тижня Гідності та Свободи (18.11-22.11.2024) у закладі було проведено низку заходів, спрямованих на формування в учнів соціальної та громадянської компетентностей, усвідомлення цінності гідності та свободи як основних принципів демократичного суспільства. З 18 по 22 листопада було організовано ряд заходів:
- Інформаційні хвилини «Україна: єдина і неділима»
- Конкурс читців «З любов’ю до України»
- Фотоконкурс «Україна – єдина держава»
- Вікторина “ Незламні серцем”
- Інтерактивна мапа “Гідність без кордонів”
- Урок гідності “Свобода народжується у вогні революції”
- Виставка малюнків “Україна починається з тебе.
Під час яких учні дізналися про героїзм і самопожертву учасників Революції Гідності. Члени учнівського самоврядування ліцею організували хвилину вшанування загиблих «Герої не вмирають».
24 листопада, у День пам’яті жертв Голодомору, з метою вшанування пам’яті жертв голодомору та виховання в учнів ціннісного ставлення до держави, поваги до її історичного минулого та збереження державних традицій, в закладі було проведено:
- Години пам’яті і скорботи «Україна пам`ятає...»
- Виховна години «Минуле стукає в наші серця» (2 кл.)
- Вікторина «Спадщина болю» (7 кл.)
- Круглий стіл «ПАМʼЯТАЄМО! NU VOI UITA!» (10 кл.)
- Урок-реквієм «Голодомор 33-го – біль душі та пам'ять серця» (6 кл.)
- Флешмоб «Запали свічку»
Під час заходів учні згадали про так званий "Закон 5 колосків", переглянули відео "Чому голодомор став можливим", здійснили віртуальну екскурсію по містам, де знаходяться пам'ятники та монументи пам'яті жертв голодомору в різних містах України та обговорили спогади людей про Голодомор.
24 листопада на базі Дорошівського ліцею відбулася зустріч із родиною військових, Олександром та Іриною Ільясовими. Нашій ліцейній родині випала нагода бути присутніми на фото –виставці «Війна має жіноче обличчя»
В залі також лунали вірші, які декламувала Ірина Андріївна, наголошуючи на тому, що Жінка є дійсно сильна та непереможна. Діти та працівники ліцею мали змогу поспілкуватися із військовими, поділитися своїми думками та захопленнями. Із великим захватом розглядали також експонати, які презентував Олександр Раїсович. Учні відчули вагу захисної плити бронежилету, приміряли захисний шолом, потримали в руках елементи зброї.
Ця зустріч дала учням глибоке розуміння того, яку ціну платять наші військові за наше мирне життя і можливість вчитися у рідних стінах. Вони усвідомили важливість підтримки захисників, і їхня активна участь у благодійних заходах — це маленький, але щирий внесок у нашу спільну перемогу.
Під час зустрічі учні 9 класу Островська Єлизавета та Беднарський Олександр продемонстрували поезію "Навіки вісімнадцять", учні 2 класу заспівали пісню « Ні війні!», а вокально-хореографічний гурток "Українська мрія" виступив із композицією попурі " Україна переможе"(керівник Сопільняк А.М.). Патріотичне виховання молоді є невід’ємною частиною навчального процесу та формування майбутнього нашої країни.
Міністерство культури та спорту організували спортивні перегони «Майбутні захисники України» (8-11 класи). Міністерство внутрішніх справ організували патріотичні змаганням "ЗСУ - армія нескорених" (10 – 11 кл.).
Разом вони згадували історію ЗСУ, визначні дати, героїв, які стали символами незламності нашого народу. Учні обговорювали сучасну роль армії, дивилися відеоматеріали про подвиги військових і дискутували, як кожен з них може підтримати наших Захисників.
https://www.facebook.com/share/p/18xrynNedr/
Прес-центр створювали патріотичні малюнки для воїнів. Яскраві кольори, теплі побажання й символи України ожили на папері. Малюнки передадуть військовим разом із подарунками, щоб підняти бойовий дух і нагадати, що ми їх підтримуємо.
Учні розмальовували ароматне печиво. Ці смаколики стали маленьким проявом любові та вдячності, адже кожне печиво прикрашене з душею.
Кожна активність у цей день стала проявом єдності між учнями, вчителями та всіма, хто підтримує нашу армію.
На підтримку українських захисників протягом семестру організовувалися акції та майстер-класи з виготовлення оберегів для бійців ЗСУ за участю учнів і батьків, проводилися зустрічі з учасниками воєнних дій. Всього за І семестр освітянами передано 11 посилок – вдячності нашим Захисникам
Вихованці закладу брали участь у фізкультурно-патріотичних заходах, таких як «Cool Games», «Пліч-о-пліч» і фестиваль «Козацький гарт», які сприяли формуванню командного духу і патріотичної свідомості. Учні відвідували визначні історичні місця, знайомилися з пам'ятками української історії і культури різних регіонів.
Завдяки проведеним заходам вдалося підвищити рівень національної свідомості учнів.
https://www.facebook.com/share/p/18xrynNedr/
Волонтерська діяльність
Учнівське самоврядування також долучилося до організації волонтерської діяльності
2 жовтня Міністерство внутрішніх справ організувало благодійний збір «Під покровом Героїв України». З 30 вересня по 4 жовтня Міністерство суспільно-корисних справ створило мотиваційні листівки для військових ЗСУ «Ви сила і мужність України» та подяки від учнів ліцею до Дня захисників і захисниць України «Врятуєм Україну!», залучивши до учнів 1-11 класів. 4 жовтня Міністерство освіти і науки спільно з Прес-центром провело Kahoot-гру «Домашні тварини: правда чи ні» для учнів 1-11 класів. 6 жовтня Міністерство культури і спорту із Прес-центром підготувало привітання до Дня працівників освіти. 25 жовтня за ініціативи президента шкільного парламенту та Міністерства освіти і науки було проведено опитування «Як покращити роботу учнівського самоврядування?». Протягом жовтня Міністерство освіти і науки організувало огляд-конкурс класних куточків, а Міністерство культури і спорту провело гру «Весела перерва». Міністерство суспільно-корисних справ провело круглий стіл «Волонтерській роботі немає меж», де учні поділилися досвідом участі в благодійних проєктах.
9 листопада 2024 року, у Дорошівці з нагоди Дня народження відбувся благодійний ярмарок, мета якого - зібрати кошти на потреби Збройних Сил України. Вся ліцейна родина долучилась до проведення благодійного ярмарку - підтримали Збройні Сили України, що знаходяться на лінії фронту, відчуттям теплоти, вдячності, відправленими смаколиками та зібраними коштами на суму 16 561 грн.
6 грудня, до Дня Збройних Сил України, учні 1-11 класів долучилися до акція – "Подаруй тепло Захиснику"( #Щедрий_вівторок, #МарафонДобрихСправ)
Міністерство культури і спорту провело флешмоб «Добро крокує по планеті» у межах тижня милосердя і турботи. 3 грудня Міністерство суспільно-корисних справ організувало операцію «Скарбничка добрих справ», під час якої учні готували різдвяні подарунки, листівки та сувеніри. З 4 по 6 грудня Міністерство культури і спорту організувало майстер-класи з виготовлення оберегів та листівок для воїнів ЗСУ. Протягом грудня у закладі тривала благодійна акція «Подаруй терло Захиснику», у межах якої плели маскувальні сітки, готували смаколики.
https://www.facebook.com/share/p/1EnjuPZW7B/
Розвиток учнівського лідерства
У межах проєкту «ProAction - Доступ до якісних освітніх та соціальних послуг для дітей та сімей в Україні» учнівське самоврядування ліцею розпочало співпрацю з представниками провідної швейцарської організації з надання допомоги дітям Terre des homes та створило молодіжну дорадчу раду «Schoolhouse», яка розпочала роботу над проєктом «НОВИЙ СУЧАСНИЙ ТВОРЧИЙ ПРОСТІР ДЛЯ ВІДПОЧИНКУ «HUB RELAX»».
Фахівці фонду Terre des hommes – Україна на базі нашого ліцею провели психосоціальні ігри, використовуючи різноманітні яскраві інструменти. Активні руханки не лише підбадьорили дітей, але й налаштували їх на відкритість і взаємодію в групі.
На першому занятті (15 листопада) на тему «Довіра та відвертість», ознайомилися з поняттями відвертості та довіри по відношенню до інших людей, також було проведено міні гру під час якої вчились довіряти одне одному.
25 листопада пройшло заняття, присвячене темі «Комунікація». На цьому занятті діти дізналися, наскільки важливо співпрацювати для досягнення спільної мети. Вони вивчали необхідні навички для ефективної командної роботи: комунікацію, управління емоціями, креативне вирішення проблем і відповідальність.
На тренінгах здобувачі освіти опановували базові поняття, подавали цікаві ідеї, визначали актуальні проблеми. Разом дійшли висновку, що лише у взаємодії, у співпраці можна досягти успіху. Проведені зустрічі: допомогли учасникам набути практичних навичок і вмінь щодо участі в житті ліцею; були наповнені командним духом, позитивом і творчістю; мотивували та спонукали учасників до співпраці.
https://www.facebook.com/share/p/1665X6EQVX/
https://www.facebook.com/share/p/1DBGXbHtXu/
Культурно-масові заходи
6 грудня відбулося святкове привітання від Святого Миколая для класних колективів 1-4 класів, організоване Міністерство культури і спорту. 7 грудня Міністерство культури представило виставку фото-колажів «А хустка в нас завжди була в пошані» до Дня української хустки. 27 грудня Міністерство культури забезпечило проведення новорічних заходів «Пригоди друзів у пошуку Нового року».
У рамках Олімпійського тижня, учнівське самоврядування разом із педагогом-організатором і класними керівниками організували онлайн-пост фотоколажів «Наші спортивні будні», для учнів 1-4 класів провели інформаційний промінь «Олімпійські чемпіони України», для учнів 5-11 класів 12 вересня відбулися ігри-естафети «Ми завзяті і спортивні». В рамках Олімпійського тижня проведено внутрішньошкільний етап змагань "Козацький гарт" між змішаними командами 5-10 класів.
26 вересня до Всесвітнього дня здоров’я та довкілля для учнів 1-4 класів учителі фізичної культури провели спорт-челендж «Я обираю активний спосіб життя». У жовтні-листопаді відбулися внутрішньошкільні змагання з футболу, настільного тенісу, шахів та шашок для учнів 5-11 класів.
У жовтні ліцеїсти з нагоди відзначення Дня працівника освіти долучилися до проведення Всеукраїнського фізкультурно-оздоровчого заходу "Challenge Fest".
Екологічні ініціативи
Екологічне виховання є важливим напрямом роботи сучасного закладу освіти, воно спрямоване на формування екологічної свідомості, культури поведінки, поваги до природи та розуміння відповідальності за її збереження серед учнів.
У треті вихідні вересня світова екологічна спільнота організовує масштабні прибирання у межах Всесвітнього дня прибирання «World Cleanup Day» Учні ліцею долучилися до Всесвітнього дня прибирання «World Cleanup Day», який проходить під гаслом «Зробимо Україну чистою разом» Основна мета заходу - формування культури чистоти, правильного поводження з відходами та відповідального споживання серед громадян, обʼєднання зусиль заради екологічного майбутнього.
4 жовтня до Всесвітнього дня тварин було проведено години спілкування «Тварини — не іграшки», «Якби тварини вміли говорити», «Боляче буває всім» #Урок_доброти2024.
У грудні відбувся екологічний десант «Нагодуй птахів». Учні 1-11 класів долучилися до виготовлення годівничок і розміщення їх на території ліцею, провели бесіди про важливість підтримки птахів узимку. Для учнів молодших класів організовано годину милування «Віч-на-віч з природою», для 5-11 класів – екологічний турнір «Знай, люби, бережи!» та дебати «Природа, людина: пошук гармонії».
https://www.facebook.com/share/p/1FKWjFxWkm/
Цифрові інновації
Медіаграмотність та безпека в інтернеті є актуальними питаннями сучасної освіти. Цифровий світ відкриває безліч можливостей для розвитку, але водночас несе серйозні ризики, такі як кібербулінг, маніпуляція інформацією, небезпечний контент та інше. Формування інформаційно-цифрової грамотності учнів сприяє їх безпечному використанню інтернет-ресурсів, критичному ставленню до інформації, а також розвитку навичок цифрової гігієни. У І семестрі 2024/2025 н. р. в закладі було проведено роботу з опрацювання правил і обов’язків здобувачів освіти щодо користування мережею Інтернет.
Представники самоврядування ліцею проходили Національний тест з медіаграмотності, де дізналися про свій рівень володіння цією темою. Більшість учасників набрали 17-21 б. з 25 можливих. З метою удосконалення розвитку навичок медіаграмотності, критичного мислення та обізнаності щодо сучасних інформаційних викликів
7 листопада відбулася трансляція Всеукраїнського уроку медіаграмотності, до якої долучилася наша ліцейна родина. Цей захід організовано Національним проєктом з медіаграмотності «Фільтр» Міністерства культури та стратегічних комунікацій України та Суспільним Мовленням за підтримки ПРООН в Україні та фінансування Уряду Японії. Під час уроку освітяни ознайомилися з такими важливими темами, як протидії фейкам, захист від кібербулінгу, роль штучного інтелекту у створенні контенту та аналіз історичних подій. Цей тиждень допоміг не лише краще орієнтуватися у медіапросторі, але й усвідомити, наскільки важливо бути відповідальним споживачем інформації.
Наш заклад долучився до національної кампанії з підвищення медіаграмотності та протидії дезінформації разом із проєктом «За Лаштунками Реальності». Виставка з медіаграмотності була спрямована на розвиток в учнів навичок критичного мислення, розуміння різних форматів інформації, здатності розпізнавати фейки та маніпуляції, а також свідоме споживання інформації. Тематика виставки охоплює двадцять основних тем, кожна з яких представлені у вигляді інтерактивних постерів . Виставка мала на меті зробити учнів більш обізнаними та відповідальними споживачами інформації, сприяючи їхньому особистісному та освітньому розвитку
https://www.facebook.com/share/p/14nYYFv9De/
https://www.facebook.com/share/p/14gBykUTNj/
Кількість реалізованих проектів з коротким описом
Висновки
Отже, робота Ради учнівського самоврядування у нашому ліцеї налагоджена добре. Є надбання і помилки, з якими приходить досвід. Закладено підвалини великої справи – залучення учнів, до участі у ліцейних справах. Якщо перелічити усе, над чим працювало учнівське самоврядування, список буде немалий. Саме тому, розповіли про найголовніше. Звичайно, без підтримки і допомоги педагогів-консультантів учнівське самоврядування малоефективне. Адже вони допомагали сформулювати проблему, визначити порядок її вирішення, підтримували ініціативу, не нав’язували своєї точки зору, а разом з нами обмірковували її. Самоврядування у ліцеї з кожним роком піднімається на вищу сходинку, бо не обмежується його рамками.
Правильно організоване за змістом і формою учнівське самоврядування містить потужний виховний потенціал, розвиває лідерські якості, формує соціальний досвід та ціннісні орієнтації, створює простір для самореалізації, сприяє усвідомленню особистістю своїх прав, свобод, обов’язків, вияву самостійності учнівської молоді, самоствердженню у суспільно–значущій діяльності, захищає від негативних впливів соціального середовища, виховує активних громадян держави.
В планах:
- проведення тематичних флешмобів
- організація дієвих акцій
- продовження волонтерської діяльності
- участь у районних конкурсах
- активізувати роботу з проєктами.